att göra

Kretsloppspaket

Thumbnail image for IMG_4028.jpgKretsloppspaketet gör det möjligt för dig att använda kännskapsduken på ett mer effektivt sätt. Med hjälp av uppdragskorten får du svaren på 50 olika teman där du också har uppdrag, lekar och sång och ramsor. Ett komplett "temapaket" som gör din planering enklare och arbetet med kretsloppet i naturen mer naturligt. 
Kännskapsduken gör kretsloppet enkelt och frågorna som leder till kunskap får ett mervärde där även de små kan vara med.(läs mer om respektive produkter på produktsidan)

Vårteckenkalender

Få ordning på dina vårtecken tillsammans med barnen på ett spännande sätt.

Den kompletta dagen

IMG_0095.JPG
Nu har jag provat mitt nya upplägg med heldag för större grupper. Resultatet blev enligt utvärderingarna lysande. Vi var 100 stycken som delades upp i två grupper, en inne och en ute.
Utegruppen utmanades av 5 stationer med en halvtimme på varje. Grupperna skötte tiden själv och på varje station fanns en instruktion som talade om vad de skulle göra. 
Innegruppen fick en föreläsning med titeln - Utevistelsen som pedagogiskt verktyg. Föreläsningen avslutades med en workshop där vi tog fram gruppens mål med utevistelsen på förskolan.
Efter lunch byte man plats och dagen avslutades med en gemensam reflektion och genomgång av de olika stationerna.
Det var ett positivt och nöjt gäng som efter en innehållsrik dag åkte hem.

Vill ni också vara med om en sådan här dag så hör bara av er till mig så ordnar vi det.

Utvärdering
Plus
  • Bra med både ute och inne
  • Bra upplägg på dagen med föreläsning och utevistelse
  • Lättsamt och lättförståligt
  • Roligt och inspirerande
  • Härligt material
  • Glädje - många skratt
  • Allt har varit bra - Bättre kan det inte bli!
  • Inspirationsdos
  • Bra häfte
  • Bra blandning ute och inne
  • Tydligt
  • Bra tips, som blir till verklighet när vi testar, provar på
  • Kanonbra inspirerande föreläsning
  • Bra med stationer och upplägget på dagen
  • osv.
Minus
  • Dagen tog slut för fort
  • En del liknar tidigare känt material men skadar inte med repetition
  • Tråkigt väder för dom som var ute på eftermiddagen

Kvalitetssäkra utevistelsen

IMG_0933.JPG
Idag ska allt kvalitetssäkras så också utevistelsen. Man kan ju tycka att det inte ska behövas när man har koll på vad alla forskning säger. Men vi lever ju i ett samhälle där man ska ha svart på vitt. 

Vad säger då forskningen?
Enda sedan den första forskningen kom har den bara sagt en enda sak; Barn som vistas ute utvecklas och lär sig bättre. Barn som är ute mycket i en bra miljö blir stresståligare och får bättre koncentrationsförmåga. 

Allt om forskning och utevistelse tas upp i arbetshäftet "Utevistelsens mål". Häftet utgår från forskning och Förskolans nya läroplan. Ert arbetslag kan här tillsammans fundera på och skriva ner utevistelsens mål men också hur ni når upp till Läroplanens mål med hjälp av utevistelsen.

Nu är det inte bara att vara ute, Nu kan ni kvalitetssäkra er utevistelse!

Utevistelsens mål beställer ni här

Kan man vara i skogen på sommaren?

DSC00509.JPG
Nu är äntligen sommaren här och med den bad och sol. När man tänker på sommaren så är det första som kommer upp just bad och sol men, kan man vara i skogen på sommaren? Många tycker att skogen är för varm att vara i på sommaren men tänk till!

All forskning visar på att den bästa platsen att vara på när solen är som starkast är skogen. Skogen tar bort ca. 70% av all UV-Strålning vilket gör att vi klarar av att vara där även mitt på dagen då man oftast säger att det är bäst att hålla sig inne.

Vad kan man göra i skogen på sommaren?

Gör en skogstur en tidig sommarmorgon och upplev fåglar och andra djur. Upplev när livet i skogen vaknar och vakna tillsammans med den. Solstrålarna som tränger igenom lövverk på ett sätt du inte kan uppleva annars. Tycker du att det är jobbigt att gå upp på morgonen så kanske kvällen passar dig bättre när djuren förbereder sig för natten. 

Mitt på dagen finns också mycket liv att uppleva även på den torraste tallhed. Följ myror eller leta reda på myrlejon som är på jakt efter myror. En spännande kamp håller ständigt på i vår natur. Insekter som jagar byten, insekter som kräver hål eller söker mat bland blad och bär.

Snart är blåbären här och ett barn med blåbär i munnen är ett lyckligt barn!
Ta vara på det skogen har på sommaren och glöm bort att den inte har något spännande att erbjuda. Skogen är spännande under alla årstider men den förändras hela tiden. Nu finns de bästa lövkojorna att tillgå och de bästa gömställena.

Ut och göm er!!!

Våren är här!

DSCF0042.JPG
Nu börjar vi vakna och våren tågar in sakta men säkert från söder och norrut. Det är samma visa varje år, först undrar vi om vintern aldrig ska ta slut och sen en dag är våren där från ingenstans. 

Våren innebär ju en mängder av möjligheter. Jag tycker att det är lika spännande och fascinerande varje år när man upptäcker allt liv som vaknar. Det är växter och insekter, fåglar och ormar etc. 

Våren är ju verkligen årstiden då man kan inspirera barnen till att upptäcka och glädjas ute. Det blir lättare att röra sig igen utan alla tjocka kläder och hela tiden finns det något spännande att göra eller upptäcka. Vatten, lera och sand lockar till lek och kreativitet.

Det är nu du som pedagog tänker att nu är det bara att ta ett steg tillbaka! Visst men det är också nu du kan ta ett steg närmre barnen och vara med att upptäcka, uppleva och undersöka allt nytt som kommer upp och hittas av barnen. Här kommer din roll som pedagog in för att vägleda barnen till kunskap och vetgirighet. Ställ de rätta frågorna och visa intresse för allt ni upptäcker. Visst är det underbart att lära med barnen?!

Njut och lär av allt som bara finns där. Gör er egen vårkalender med vårtecken. Ta fram litteratur som inspirerar. Använd er av utomhuspedgogikens grunder och förhållningssätt till allt ni möter. Upplev med sinnena och prata med barnen om deras upplevelser.

Ha riktigt Utikuligt!

Bara utevistelse!

DSCF0025.JPG
Då har det hänt igen, utevistelsen är bara utevistelse, ett avbrott i lärandet!
Jag träffar många människor och tyvärr så är det allt för vanligt att man tycker att utevistelsen inte har något med inlärning att göra. Man tycker att utevistelsen är bra och att barnen mår bra av den men sen är det inget mer. 

För mig är det här helt främmande tankar när man ser hur barnen agerar ute och när man tar del av all forskning som finns. Barn lär och utvecklas bättre och snabbare utomhus!!

Jag brukar föreslå att när man varit ute en dag så ta och fundera på vilka olika "skolämnen" ni har haft bara genom att vistas ute. De flesta upptäcker då att de faktiskt har haft nästan alla ämnena. 

Mitt nästa förslag är att ta läroplanen och se hur många mål de nått upp till genom att "bara" varit ute en dag. Svaret blir oftast; nästan alla.

Med andra ord kan vi konstatera att utevistelse inte bara resulterar i att barnen mår bra, de lär också otroligt mycket.

Med andra ord: Utevistelsen har en otroligt stor betydelse för barnen när det gäller inlärning och utveckling. 

Hjälp mig att höja statusen på utevistelsen genom att sätta upp mål för utevistelsen och visa på hur ni når upp till målen genom utevistelsen. Jag vill stötta er genom utbildningar, Utikuligt365 och mitt material med bl.a. arbetshäftet "Utevistelsen mål".

Ut och lär och njut!

Anders

Vinter - Snöflingan

snoflinga450x250.jpg
Det är lika fascinerande varje vinter att se hur många sökningar det blir på snöflingan, tänk att en bild kan vara så eftertraktad. Är vintern lika eftertraktad eller tycker vi mest att det blir jobbigt? Har ni tänkt på vilken bild vi ger våra barn av vintern?

För barn är vintern spännande och fylld med roliga aktiviteter som skidåkning, pulkaåkning och snöskulptering av olika slag. Man kan göra snölyktor, snögubbar, snödjur, såga i snön och kanske bygga en igloo. Man kan leka speciella lekar som passar så superbra när det är snö t.ex. Kom alla mina snögubbar, snöhjulet, förstenad och Hur mycket är klockan herr snöman.

För att avsluta med det jag började, snöflingan. Snöflingan bär på en fantastisk hemlighet. Varje snöflinga är uppbyggd runt t.ex. måndamm, ökensandkorn el.dyl. Är inte det spännande att funderar runt så vet jag inte vad som är spännande. 

Ta en bakugnsplåt och kyl ner ute, låt sedan snöflingor landa på plåten och fram med luppen. Det ni ser om ni sätter luppen över en snöflinga är en unik snöflinga med ett vackert mönster. Det finns ingen snöflinga som är den andra lik precis som med oss människor. Olika barn är intresserade av olika saker. En del vill undersöka en del vill stoja. Förmedla det roliga med vintern genom att tillsammans med barnen upptäcka och uppleva allt som vintern har att ge. Avsluta gärna med en god kopp chocklad och en äggmacka!

Ha det gott
Anders

Frost - Reflektion


IMG_0145.JPG
Idag var jag ute och gick på morgonen och bara njöt. Sol, is och frost. Frost är väl helt otroligt egentligen! Utav "ingenting" blir det så otroligt vacker. Solen reflekterar och frosten återger ett sken som vi bara kan njuta av. 

Egentligen är det en ganska bra liknelse av hur en bra pedagog ska vara. Av "ingenting" ska vi forma en bra verksamhet som ska få barnen att reflektera. Att bara gå ut och njuta, skapa och ta till vara på det vår natur har kan ibland kännas som att göra något av ingenting. 

Ta med er barnen, luppar, papper, kamera, pennor och kritor ut och titta på frosten.
Låt barnen titta med luppar på frosten och sedan försöka beskriva den, i ord och bild. Skriv dikter och försök att måla det ni ser. Knäpp bilder och beskriv vad frost är - vatten och luft påverkad av kyla.

NJUT av reslutatet genom en utställning.

Det finns inget som går upp emot att göra saker av ingenting!